Jag som mamma

Jag tror att det är en evig stötesten som slipas ömsom vass ömsom mjuk i ens inre, Är jag en bra mamma?

Vad kännetecknar en bra mamma?



Vilka kvaliteter krävs?

Hängivenhet? Kärlek, närvaro, kravlöst engagemang samt att man aldrig ger upp?

Hjälper det?

Räcker det?

Är man en bra mamma om man är där varje sekund?

Är man en ok mamma om man lyssnar till barnets behov och sätter det framför sina egna precis hela tiden?

Att man inte för en sekund släpper kontrollen över barnets mående?

Att man 100% släpper sitt eget jag för att vara där?

Vad är ens, sitt eget jag när man är nybliven mamma?

Får man vara lite trött ibland?

Efter att ha vakat hela natten och sovit max 2 timmar, kan man vara en bra mamma då?

Om det känns, som om man är en bra mamma, är man det då?

Hur många mammor undrar inte samma sak, hur många tankar flyger inte genom en, dag som natt, räcker jag?

Frågan kanske ska ställas, räcker jag till mig?

För HUR ska jag kunna vara en bra mamma om jag själv inte  ÄR?

Jag vet.

Jag är en bra mamma. För om inte jag vet det, kan det inte vara så, och vad man än säger till mig så vet jag, jag är där, hela tiden, dag som natt, varje sekund, även när jag är trött och behöver tid till MIG...är ag där. Även när jag vill något annat, är jag DÄR..även när jag inte orkar...är jag DÄR...även när jag hellre gör något annat..är jag DÄR...även när jag är ledsen, arg, besviken, eller superglad....så är jag precis DÄR.


Hela hela hela tiden.


Är jag en bra mamma då?


Jag skiter fullkomligt i vilket.

Jag tittar på produkten, resultatet av min insats och tänker....ja, jag ÄR EN  BRA MAMMA

För jag är där, om än med håliga ögon och 2 timmars sömn, så är jag där jag ska vara som nybliven mamma, jag är exakt vid hennes sida, precis hela tiden och ger henne allt det hon behöver.


Så döm inte mig


För jag är i alla fall där


Jag kan inte försvinna in i en annan värld


Inte i någon egovärld


Av mina egna behov


För hon är här...och så länge hon är här behöver hon mig..

Så jag är DÄR.


Och egentligen...vem vill inte vara DÄR när hon är här....






Kommentarer
Postat av: Jenny

Oavsett vad, så tvivla aldrig på att du är en bra mamma!

Postat av: Wynja

Våra barn har valt dom bästa av mödrar, så ÄR det! Men visst tvivlar man ibland, vacklar, undrar. Min yngsta, lilla H, den kloka, med funktionshinder. Han som nu vill vara som alla andra. hur finns jag där för honom? Var finns manualen? Ljus//Wynja

2008-08-25 @ 11:30:41
URL: http://wynjas.blogg.se/
Postat av: Jenny

Manualen finns inom er...djupt inrotad och gjord speciellt för varje individ. Dock lite svårläst ibland, men vad gör det?



Världens bäst mamma, det är alla. Trots olika situationer, vilken sits man än sitter i, vad som helst...så är alla mammor perfekta på Sitt sätt. Egentligen finns det inget rätt eller fel, ni kan ju inte vara mer än vad ni är...en väldigt bra mamma :).



Och så det viktigaste igen; Tvivla aldrig!

2008-08-25 @ 14:46:57
Postat av: Lina

Samma tankar far genom mitt huvud med många gånger.



Jag vet att jag är en bra mamma. Jag vet, jag vet, jag vet! Jag gör allt för min dotter, men känner ändå ibland hur jag fasen inte räcker till. Jag tänker på hur andra gör, jämför mig med andra föräldrar, skäms för att jag inte har samma uthållighet att leka med Li flera timmar om dagen.



Från början skulle jag klara allting själv, jag var illa tvungen att klara allting själv, hennes far har inget intresse och med min stolthet ringer man inte mamma i första taget och ber om hjälp...



...Men jag har tvingat mig själv att lära mig, att min situation inte alls är som alla andras. Jag är faktiskt ensam. Lis pappa FINNS inte här, jag är EN förälder, inte två.



Jag har fått lära mig att jag kan finnas för min dotter alltid, även om jag inte fysiskt är hos henne 24 timmar om dygnet.



Det är lätt för mig att predika för andra ensamma föräldrar om vikten att våga och orka be om hjälp, fast inte lika lätt för mig att be om den hjälpen själv.



För jag vet att jag är bra, även om jag behöver en paus ibland, jag vet, jag vet, jag vet! För jag finns för henne när hellst hon behöver mig, alltid, alltid! Jag väljer henne före mig själv alla gånger, även om det innebär att jag ibland måste välja mig själv för att välja henne...



...snurrigt, blev mer som ett avlastningsinlägg det här.



Dina tre, fantastiska tjejer har en fantastisk mor.

Så enkelt är det!

2008-08-25 @ 17:25:42
URL: http://sequence.se
Postat av: Mie

En bra mamma ger sitt barn gränslös kärlek.

En bra mamma är villig att offra allt för sina barn.

En bra mamma sätter barnen i främsta rummet istället för att se till sina egna egoistiska behov.





DU ÄR EN BRA MAMMA!!!



Kram!!

Min dörr är alltid öppen.....

2008-08-25 @ 20:15:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback