Söndag

Teknikens under.


Att två datorer och tre nätverkskort ska bråka samma vecka är bara för mycket.

Är det min strävan efter jordning som har lett mig hit, att slippa datorer?


Att inte kunna nå sina mail eller skriva av sig varje dag är utav en prövning som bara tar för mycket energi.


Jag vill inte vara utan datorerna, bara ha en valmöjlighet


Veckan som gått har varit både och, precis som livet alltid är. Lilla Gos har blivit 10 år gammal, vilken milstolpe i livet! När jag fyllde 10 fick jag en kattunge, en cremefärgad perserhona vid namn Rimba. Fantastiskt vacker. Idag 28 år senare önskar sig ungdomarna Nintendo DS. Naturligtvis med spel i där man kan ta hand om djur.


Tekniken går framåt.


Eller var det bakåt?


Kalas har vi haft i alla fall, trevligt mysigt och gott. Tack ni som hjälpte till att förgylla hennes tioårsdag!


Jag har som vanligt funderat mycket och då tänker jag ju i bilder. Jag har den här cirkeln som jag brukar prata om, där kärnan är tyst och lugn och utsidan är hal och glatt. Ytan är just ytlighet och kärnan är djupet, jorden, grunden.


Om man lever mitt ute i skogen utan distraktioner eller möjligheter och val så kanske det hade funkat, men upp till ytan åker jag, då och då finner jag mig själv ha halkat av ytskiktet och ha drattat på ändan.


När min önskan är att alltid göra valet, i alla situationer, att vända mig inåt, ta beslut och reagera samt lösa situationer med lugn och ro, djup och stabilitet.


Med dessa tankar gick jag i fredags till kyrkan. Att sitta en stund utanför ger mig alltid lite kraft och brukar ge mig insikter jag inbillar mig aldrig kunnat få annars.


St:Pauli kyrka är lustig till formen, den är rund men kantig ändå.


Det var där, just då, vid 11 tiden i fredags som det slog mig.


Jag satt mitt i solen och bara njöt, dels av att sitta där i tystnaden, dels av värmen men också av mina tankar som jag ventilerade med kyrkans omkringliggande väsen, ÄR DET DUMT att befinna sig på cirkelns ytskikt?


ÄR DET DUMT att inte alltid befinna sig på insidan?


Så satt jag så en stund och studerade kyrkan...och så slog det mig.


Bilden var så tydlig och klar.


Även en rund form kan vara kantig, och bestämmer jag mig för att min cirkel som ju är mitt liv, har formen av den här kyrkan, så kommer jag inte att halka och slå mig mer! Jag kan inte glida av och slå halvt ihjäl mig då eftersom kanterna kommer att stoppa mig!

Kanterna kommer att ta emot mig i mina fall!


Så.


Att vara på ytan är OK, att vara "ytlig" är ok så länge jag har en backup och något som fångar upp mig.


Det innebär att jag får jobba för det.


Jag får planera väl och tänka igenom mina handlingar och val, jag KAN vara på ytan men inte utan att FÖRSTÅ vad jag gör där!


Förståelsen för mitt görande är det som kommer att stoppa mina fall.


Vilket i sig innebär att jag behöver dra åt bromsen.


Vilket i sig, i en förlängning kommer att hindra mig i att stanna på ytan för när man har förståelse, är strävan efter något annat eller mer, fullkomligt onödig.


Idag är det söndag, det har varit något av en teknik-vecka...och spännande är det såklart med en ny vecka som väntar runt hörnet, vad kan den föra med sig, kan man ju undra.




Vad ska Ni göra i veckan som kommer?



Kommentarer
Postat av: Wynja

Jag ska packa o packa, jobba o packa. Flyttar i helgen som kommer :) På onsdag ett brejk då det är höstmarknad. Ljus//Wynja


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback