Senapssås och Söndag

Till torsken ska det vara Senapssås, inget annat duger.

Som pricken över "i" ska den spegla och framhäva den färska torskens fina egenskaper.

Härnedan bjuder Simon och jag på Skånes godaste recept på senapssås, håll till godo!

Simon och Carolas Senapssås:

4 personer

30 gram riktigt smör. (Margarin är förbjudet)

4 dl vispgrädde (Matlagningsgrädde eller lightversioner förbjudet)

2 rejäla matskedar grovmalen Skånsk Senap.

1 tärning grönsaksbuljong

En nypa "En handfull kryddor" från vår favoritkryddhandlerska Carin, ( www .handlakryddor.nu)

Fräs upp smöret utan att bryna det, ha i en tärning buljong med kryddorna, lite salt samt vitpeppar.

Vispa rejält tills allt smält ihop och kryddorna blivit mjuka.

Ha i senapen och vispa rejält, sätt ner plattan till en ganska låg värme, tex: 2,3:an. för att sedan ta av det och..

låt stå och "mogna" en stund, ca: 10 min rör mest hela tiden.

Sätt upp värmen lite och vispa snabbt ner grädden, låt koka upp max 40 sek. låt små puttra lite, lite under omrörning och full koll så att det inte bränns eller kokar över.

Smaka av om det behövs mer vitpeppar.

Servera !




*

Kolla in Carins kryddor och köp hem lite av varje, tex: så är olivsaltet fantastiskt gott att ha på fisken!

"I hetaste laget" perfekt till marinaden av quorn, örtsaltet rakt på knäckemackan, mums!


*


Idag är det Söndag och timmen är fortfarande tidig, jag sitter i tystnaden och hör regnet spola gatorna rent från all snö. Så länge fick det ligga. Men vi är ju i söder.

I alla fall en tid till.



Hoppas Ni får en härlig Söndag allihop!


Kommentarer
Postat av: Anonym

När jag tänker torsk, så tänker jag torsk i äggsås. Min mamma gör, utan att skämta, världens godaste torsk i äggsås. Den blir så mjuk och gräddig och den är vida känd, folk reser långväga för att äta mammas torsk i äggsås.



Kanske skulle ringa och bjuda in mig själv på middag någon kväll. :-)

2009-02-22 @ 13:11:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback