En bok att uppleva

De flesta böcker läser man, kommer ihåg hälften och glömmer bort i samma stund som kinden landar på kudden.

Vissa böcker stannar kvar för alltid, ni minns väl Pippi på garderoben när tjuvarna tar sig in och Pippi måste hjälpa dem att bära ut skattkistan full med guldpengar?

I skrivande stund är jag mitt i en bok som är en upplevelse av sällan skådat slag, jag är med, i, överallt i denna bok, jag är gripen tagen och uppfylld, och en klysha är på sin plats, "Alla borde läsa den"

Shantaram.

Läs!

En annan bok jag nyss upplevt är "Konsten att undvika Nirvana" om Claes Malmberg av Johan Ohlson.

Magnifikt!

Att fånga en karaktär så, att beskriva liv och död, att berätta så att man grips och aldrig vill att det tar slut, att fullkomligt uppslukas av denna bok de få kvällar det tog att läsa slut den var en uppenbarelse, en insikt, en fröjd, och inte fel alls var det att det mesta kunde jag sagt själv, sagt i egoismens ironiska tecken. TACK! för den boken säger jag bara!

(ISBN 978-91-543-3150-3)

Läsa är viktigt, ord är viktiga och behövs för att fylla på de olika förråden av sinande inspiration och upplevelser, men inte alltid så berör ord, oftast handlar det om en jakt på stimulans, att bli sedd, att bli åtrådd, att lyckas.

Ibland handlar det inte om ett skit och ändå säljer boken som smör, det tolkar jag som att det fattas en hel del hos både de som skriver boken o de som läser den OCH gillar den.

Men men...alla är vi olika o vissa läser ju inte ens böcker.

Ord är fantastiskt!

Vilken bok är er favorit just nu?



Kommentarer
Postat av: Jenny

Min favorit är just...euhm...min visslar

Postat av: Mie

Jag läser mycket..

Fastnar ofta vid en och samma författare och läser alla böcker av den innan jag knatar vidare till nästa...

Nu läser jag Mari Ljungstedt. (eller lyssnar på rättare sagt..)

2009-01-27 @ 07:52:42
Postat av: kats

Hej,... ville bara tala om att jag köpt din telepati dvd...

Även om jag kommunicerar med djur sedan tidigare... så var jag nyfiken på den. Tänkte att det kunde vara kul med något nytt....

Jag har ju gått kurs för dig tidigare och vet ju vad mkt det har gett mig... i allafall så måste jag få säga att skivan är kanon bra... mktmkt bra meditation, avslappning mm mm ...bra röst och fin musik...

Bra gjort Carola...

2009-01-27 @ 20:56:14
Postat av: Ann-Sofi Zejak

Boktips:

Lyckan, kärleken och meningen med livet av Elisabeth Gilbert.

Alla kungens hästar av Emelie Cajsdotter.

2009-02-03 @ 19:12:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback