Idag

Söndag


Kallt. Blåsigt. En övergångsdag. Tankar som trätt in under natten tar upp hela ytan. Letar sig in i varenda fri vrå av hjärnan. Sprider sig. Lägger sig som ett lugn. Nu vet jag. Nu ska jag.


Som en karamell. Med silkespapper. Glänsande yta, stramt, glittrande till synes perfekt, men när man öppnat skiten o biter i den så sprider sig en blandad bitter söt och vämjelig smak som gör att man vill inget annat än att spotta ut.


Liknelsen passar in som mall på både det ena och det andra. Fritt att använda. Varsågod.


Jag vill belysa ordet försök. Hela tiden alltid och överallt hör man ordet "Försök" använt, nyttjat böjt och slängt till precis och i precis vilken mening som helst. Är det jordens sämsta ord?


Betänk din egen vokabulär, ditt eget förråd av byggstenarna ord, ifall du ej hade detta lilla ord att tillgå. Hur skulle ditt liv se ut? Hur skulle du agera dagligen i ditt liv om avsaknaden var total?


Försök, Försökt, Försöka eller varför inte helt enkelt göra?



?



Som den enklaste av ursäkter kommer man tydligen alltid undan med ordet och som det enklaste av görande så slipper man tydligen undan med ett ryck på sina axlar och ett "Jag försökte i alla fall"


Fy FAN så tröttsamt!


VARFÖR kan man inte alltid och konstant bara göra???

  

Varför är människan i sin litenhet så svag att hon (Eller för all del, han ) behöver detta ord att fly med?


Vad är det vi flyr ifrån? Vårt eget sanna liv som tar plats just här och nu? Men med ett litet försök behöver vi inte ta ansvar för det vi inte trodde på ÄNDÅ?


Så då kvittar det att vi bara provade halvhjärtat?


"Ja men jag har ju FÖRSÖKT" "Ja men jag försöker ju" Ja men jag kan inte mer än att försöka"



BULLSHIT


Skärpning!


GÖR!

Om du tar sats, vill göra något, vill genomföra något, vill lyckas med något du föresatt dig, då GÅR det inte att luta sig mot att försöka, då går det endast vägen om du ser till att göra, annars, kan du faktiskt lika bra låta bli, för det straffar INGEN annan än dig själv på slutet.


Det går ej att smita längre.


Ja eller nej. Ska eller ska ej, vill eller vill ej, kan eller kan ej, Gör! Eller gör ej. ANSVAR för handlingar i processen av liv.


Tack!


God Söndag!


(I övrigt har jag drömt om A på Öland inatt, hoppas allt är bra med dig)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback