Att bli "Nästan bestulen"

Scenario

Jag fick en häst i gåva för några år sedan, detta var och är en mkt dyrbar gåva då hästen är värdefull på alla sätt, dels på grund av rasen och dels på grund av sin utbildning.

Redan från början blev en del människor i min sk. Bekantskapskrets avundsjuka men inget uttalat sades direkt till mig, dock fick jag höra en hel del på omvägar som såklart inte alltid behöver vara sant.

För två år sedan föddes även en hingstunge i min ägo då jag lånat ett sto att ha som promenad/avelshäst.
Jag bestämde mig ganska snart för att sälja hingstungen och köparen var en mkt nära vän till mig. När ungen var ca 6 mån. sålde jag honom.


En kvinna bodde och hyrde av mig när vi bodde på en större gård, hon tränade och red min gåvohäst och sa varje dag, "jag önskar han var min"

Kvinnan hade affärer med mannen som jag fått hästen av, hon köpte produkter av honom som hon sedan sålde i sin affär.

Vad jag inte visste då, var att hon redan från början matade den förra ägaren med skitsnack om mig och min gåvohäst, att han inte hade det bra hos mig, att det hade varit bättre om HON fått honom, etc.

Detta har visat sig vara ett väl spritt rykte då flera nu har kommit fram och berättat sanningen om vad som egentligen pågått under ett par år.

Kvinnan med affären åkte ut med huvudet före från mitt hem då hon framför mina barn snackat skit om mig samt en massa annat som inte hör detta till, jag bad henne flytta så snart som möjligt.

Nu har jag fått reda på från säker källa att det varit en väl framarbetad plan från kvinnan att hon startklar, bara väntade på fd. ägarens klartecken, för att få lov att åka ner till mig och hämta MIN gåvohäst hem till sig, för att få vara den som hade fått honom.

Ja många frågetecken finns det i denna soppan.

I detta har jag och fd. ägaren mailat om varandra, olyckligtvis har mina mail hamnat i hans spamkorg och han har till en viss del trott på kvinnan, dragit öronen åt sig en bit men NU äntligen konfronterat mig och sagt, ja men Carola, jag trodde på DIG hela tiden, jag var och blev bara osäker.


Det FANNS alltså en plan att åka ner och STJÄLA MIN häst, men storyn är inte slut där.

Stoet jag hade lånat till ridning och avel hade ju fått en trevlig hingstunge som jag hade sålt. Nu visade det sig att kvinnan med affären ÄVEN VILLE HA DENNA HÄST !

Så.

Kvinnan med affären kontaktar den egentliga ägaren till stoet och berättar hur dåligt skött stoet är hos mig, berättar att det är bäst att ta hem stoet och när ägaren ändå tar hem stoet så är det lika bra att ta med hingstungen så kan den få stanna hos kvinnan med affären.

Sagt och gjort, ägarinnan till stoet kontaktar mig och vill ha hem sitt sto.
Planen var(Visste inte vi) att stoet skulle hämtas, tillsammans med sin hingstunge (STJÄLAS ALLTSÅ) och hingstungen skulle lämnas hos kvinnan med affären.
Dessa två planer genomfördes dock ej, dels för att stoet sändes på transport och jag lastade henne själv, dels för att fd. ägaren till den dyrbara hästen äntligen hörde av sig till mig.

MIN fråga i detta är.

Är det straffbart att planera stöld av två hästar?

Om man har vittnen till det, kan jag då polisanmäla?

Nu ÄR ju ingen skada skedd så sett, mer än att skitsnacket från kvinnan med affären VERKLIGEN fördärvat MASSOR av förtroenden, kontakter och affärer.

Hur hade Ni agerat i detta?


Kommentarer
Postat av: kats

å herregud... hur människor runt omkring dig agerar,.. tråkigheter och trassligheter slutar aldrig upp runtomkring dig verkar det som... jag fattar inte... hur människro är... vilka sjuka människor.



Jag skulle nog ringa eller gå in till polisen och berätta alltihopa... och fråga råd hos dom... bara för att ma ngår till dom så innebär det ju inte att man gör slag i saken men de är ju ändå proffs på sånt här...



Har en nära vän som blev utsatt av hennes mans x... (som varit skild imånga år och hon är omgift)... men nu när de träffades brakade helvetet lös... hon fixade en hemsida i hennes sons namn, låsades atthon var min kompis och skrev massa hotfulla saker om att min kompis skulle ha ihjäl sonen mm mm... massor med hemska saker, hon ringde och polisanmäle min kompis och sa att hon hade kamphundar och att de var jättefarlig... polisen kom till min kompis jobb och tog henne eller vad man ska kalla det för...

Tack o lov kom allt fram, de hittade IP adressen och hittade att det var mamman så kallade Xet... till råga på allt jobbar hon på det sociala här... hur som helst... min kompis ohc polisen har pratat massor och hon har fått hjälp och råd...blev ingen polisanmälan men polisen har gett Xet en rejäl varning och om hon ngåonsin gör ngt eller svartmålar min kompis igen så drar polisen fram ALLT, precis allt kommer då fram och en anmälan görs... de har massor bevis så då kommer hon inte undan... det har varit tyst sedan dess..



Så prata med polisen och be om råd... de kanske kan hjälpa dig..

kanske det blev lite svammligt, hoppas du förstod något:o)



din stackare...

sänder en kram till dig

2009-03-03 @ 19:00:01
Postat av: Emelie

Går inte detta under förtal??

Har för mig att det finns någon lagklausul runt förtal??

Hursom haver. En kram till dig

Postat av: Eleonor

Har själv människor i mitt liv som agerat väldigt falskt, förtalat och värre än det, och som jag på olika sätt försökt använda mig av rättvisan för att få ett slut på detta. Grejjen är den, att du nog aldrig aldrig bevisa det där. Tro mig, jag vet. Jag har stridit. Jag har försökt med rättsliga åtgärder och besöksförbud.



Men slutfrågan är; vilka energier vill du ha och bjuda in i ditt liv med ditt fokus, för ju mer fokus du ger dom desto högre värde sätter du (om än omedvetet) på dom människorna. Jag vet att du vet allt det här, men ibland behöver man någon annan som påminner, då blodet svallar och man bara har lust att klappa till den som förtalat och förstört.



Det bästa du kan göra, både för dig själv och för att visa dom att you could care less är att leva ditt liv precis så som du vill, och vara lycklig.



Jag förlitar mig på karma och den universella rättvisan. Deras dag kommer oavsett.



Massa kramar, och jag förstår dig...men en dag kommer då man förstår att kampen inte är värd det. Att det är en skillnad mellan att ha rätt och att få rätt, och att det som det sista medför i bagaget inte är värt den lilla sista slutklämmen, eftersom min sanning alltid är min sanning, och lika sann oavsett.

2009-03-03 @ 23:05:18
URL: http://life-of-elle.blogspot.com/
Postat av: Maria

Det man ger ut får man tillbaka... Tror nog att hon på något sett tyvärr får lida för sitt oärliga beteende, fy för svanska avundsjukan.. Hade jag varit du hade jag nog undersökt vad du kan göra, det ska inte vara ogjort.. Lycka till!

2009-03-04 @ 00:39:23
URL: http://www.beutyangels.se
Postat av: Christerdotter

Hej Carola. Menar du allvar med att anmäla? Jag har inte läst mkt juridik, men det finns några brott som skulle kunna vara aktuella (tveksam??). Ingen fullbordan av brott har skett, ser det ut, men dock försök till. I brottsbalken finns brottsrubriseringar som "Försök eller förberedelse till bedrägeri" 11§ Brottsbalken. Men, som sagt jag vet inte... det finns flera Försök-till- brott. Menar du allvar med att anmäla så kolla med en jurist.

2009-03-11 @ 18:54:01
URL: http://christerdotters.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback