Tänk

Tänk...att jag inte kan bestämma, kontrollera allt, vad synd egentligen, för...vad bra det skulle vara..för mig då alltså.

Dagens tankar går till Hjärnan.

Jodå, den mänskliga hjärnan.

En komplicerad klump som bestämmer själv!

Retligt måste jag säga att den helt sonika gör saker på  eget bevåg  och oftast utan  att fråga mig först!

Tänk bara, (Jo just precis, tänk! )

Höger hjärnhalva styr vänster kroppsdel och vänster hjärnhalva styr höger kroppsdel, det låter kanske långsökt och det är absolut inget  jag  har bestämt eller hittat på, det får skyllas någon annan, "Högre uppsatt".

Så..vad jag vill komma till är att det finns en del av mig som tar egna beslut, tänker själv och fungerar på egen hand...är det konstigt att man känner sig splittrad ibland?

Om jag lyfter höger hand vet jag att det är en impuls från vänster härnhalva, jag vet också att jag då stimulerar och stimuleras av den vänstra hjärnhalvan som står för Logiskt tänkande, Struktur, saklighet och realism. Bland annat.

Om jag däremot lyfter vänster hand så blir det logiskt tänkt  (Jodå) med impuls från höger hjärnhalva. Höger hjärnhalva står för känsla, kreativitet, ologiskt tänkande och andlighet.

Lite kul blir det när man funderar på hur man använder sin kropp, vilen del man överanvänder och vilken del man oftast låter vila.

Koordination, samspel mellan de två kroppshalvorna, lika användning och balans, hur föra in det?

I mitt dagliga liv och som ovan skrivet så vill  JAG  bestämma över min kropp och faktsiskt, det kan jag till en stor del, om jag intresserar mig bara lite lite mer.

Har ni provat att ta på er byxorna med "det andra" benet, allatså det benet som ni inte brukar använda?

Gå i trappor med "det andra" benet först?

Manövrera datorn med datormusen i "andra handen" ?

Det finns många, många olika sätt att ta tillbaka kontrollen över sin kropp, dessa var endast få men ACK så svåra att börja med.

Kordination betyder alltså mer balans och mer balans betyder ett mycket bättre mående, samt...att själv ta besluten leder till att vi VET mer om vår kropp och kan själva, mycket mer styra över våra funktioner.

Koppen är en spännande värld att utforska!

Berätta gärna hur era försök att ta över kontrollen går, jag är idel öra *s*



Kommentarer
Postat av: Emelie

Hej och god morgon. Javisst är det spännande att göra tvärtemot vad man brukar. Jag dansar jazz och vår då när vi övar in teknik genom olika kombinationer så övar vi en sida med höger ben först och sen med vänster. O hjälp vad skoj det kan bli ibland..fullständig kortslutning. Sen har jag märkt att man oftast har ett "favoritben" som vissa kombinationer funkar bättre med vänster först och tvärtom. Ha en bra dag.

2007-08-15 @ 08:02:58
Postat av: Lotta

Ja visst är det spännande hur kroppen fungerar!
När jag bröt högerarmen lärde jag mig skriva med vänster istället. Det var frustrerande i början men sen gick det jättebra. Så synd att jag inte underhöll kunskapen bara. När gipset togs bort och högerarmen var bra använde jag inte vänster mer... Synd..

2007-08-15 @ 19:07:35
Postat av: Nathalie

Jobbar du fortfarande som djurtolk?

2007-08-15 @ 20:33:52
Postat av: Jenny

Jösses, det är...svårt det där...haha :D.

2007-08-18 @ 21:12:24
Postat av: Linnéa

hej hej! Har läst lite i din blogg och vad ledsen jag blir av att du inte verkar må bra. Vill ge dig en Bamsekram!! Har en liten fråga oxå.. Vet du om det finns någon som anordnar kurser i djurkommunikation i lilla skåne. Har precis läst en bok av dig och känner mig verkligen jätte inspirerad!
Eller du kanske fortfarande håller kurser..har inte blivit riktigt klok på det där!? =)

2007-08-18 @ 23:30:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback