Dagens tankar

Idag tänker jag på ordet avundsjuka.

Tänk så mkt trubbel det skapar för folk, när denna Illusion av små fina bokstäver i en kombination bildar ett ord som kan skapa så mkt ont.

Varför sker det då hela tiden, hur kan det då komma sig att människor drabbas av avundsjuka?

Jo, när man inte ser sin egen kärna av glädje och värde, när man inom sig ej bär sitt jag med stolthet så att alla utanför kan skåda skönheten ens jag sprider...

När man ser efter andras förmågor, havande, görande, kännande istället för att lära sina sitt och sina egna, då är det lätt att falla offer för denna Illusion. avundsjuka.

Hur kan vi vara avundsjuka på NÅGON eller NÅGOT när vi alla kan skapa vår egen sanning, vårt eget liv?

Bara för att det inte funkade med dig...så kanske det funkar med mig?

Att vara avundsjuk för

ATT NÅGON ANNAN LYCKAS BÄTRE BEHÖVER JU INTE PER AUTOMATIK BETYDA ATT DU ÄR EN SÄMRE MÄNNISKA OCH DÄRMED MÅSTE HÄVDA DIG GENOM ORD FÖR ATT FÄLLA MIN PERSON.


eller?

Avundsjuka.

Löjligt.

Simpelt.

Och i mångt och mycket..

OROVÄCKANDE

Att människor faktiskt låter sig luras att använda, ta in och KÄNNA något så dumt när det egentligen

BARA EXISTERAR I VÅR SJUKA FANTASI.


Var NÖJD Människa med vad du har och om du inte har vad du vil ha så se för fan till att skapa det själv!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Avundsjuka är farligt...sen hade jag något mer smart att skriva, men det försvann i huvudet lika fort som det hamnade där :S.

Postat av: Lina

Jag håller med dig, mycket! Men tänker... Avund är en kännsla som precis som egoismen är hälsosam, så länge man inte låter den förpesta sinnet. Går avund i lag med bitterhet bör man akta sig. Så länge man klarar av att vara glad åt andra, erkänna sin avund och använda den positivt kan man nog känna sig trygg. Avund kan vara en sporre att trigga igång det sista jävlaranamat för att man ska nå sina egna mål.

Det är Bitterheten man skall akta sig för.

2007-10-11 @ 13:33:19
URL: http://www.sequence.se
Postat av: Lina

Måste tala om, att ditt inlägg fick mig att tänka till! Mer detaljer finns i min blogg, om du är nyfiken.

2007-10-11 @ 14:02:29
URL: http://www.sequence.se
Postat av: Mie

Avundsjuka...
Jantelagen..
Usch vad jag är trött på skit!!

Kram till dej vännen!

2007-10-13 @ 00:21:40
Postat av: Maritzi

Men om det gäller en jordgubbstårta som man inte blir bjuden att smaka, kan man då bli avundsjuk? Är det då OK? Ett ord är bara ett ord, alltså en massa bokstäver i olika sammansättningar. Det är hur man tar det som har betydelse. Den egna reaktionen på ordet.

2007-10-14 @ 00:11:14
Postat av: Carola

Man kan också läsa in mkt annat i ett ord...

Som Jennys
AVUNDSJUK!!!!!!!!

Betyder, vad jag vet och om jag uppfattat Jenny rätt de senaste 8 åren:

Carola, FAN vad jag är glad för din skull, men fan att jag är så långt ifrån så at jag inte kan vara precis där du är nu med Simon och dela er glädje, din glädje, och GUD vad jag är glad för er skull, för att JUST NI äter jordgubbstårta ihop.

DET är vad jag läser in i hennes Utrop.

Kan inte svara för vad andra läser in i det.

Carola.

2007-10-14 @ 06:22:03
Postat av: Jenny

Jajamensan, du har uppfattat mig rätt alla dessa år. Kan man inte vara glad för andras skull (och DELA glädje), då är det fanimej ILLA.

Denna svenska avundsjuka, den skulle jag kunna spy på. Hemsk, är inte ens rätt ord.

2007-10-15 @ 08:16:20
URL: http://ettmaskrosbarn.bloggagratis.se
Postat av: Maritzi

Man får inte låta andras negativa känslor komma åt en. Framför allt inte så nära att man börjar utveckla hatkänslor. "Svenk avundsjuka" vad är det? Inget vetenskapligt begrepp värt iallafall. Det är en ursäckt man tar till därför att man inte förmår att bortse från andras åsikter. Passar inte dessa åsikter säger man att det är "svensk avundsjuka" eller hur? Tex om andra inte kan glädjas åt en när det går bra eller om man lyckats, köpt något osv. Men andras åsikter får inte ha så stor betydelse för en att man blir aggressiv, det mår man inte bra av. Bäst är att be om åsikter hos de vänner som man vet är sanna vänner. Vän är någon som förtjänar kallas för det. Annars är det en bekant som för tillfället delar samma stund som du själv. Men detta kan förändras när situationer förändras. En sann vän stannar alltid kvar. Människor kommer alltid att ha åsikter. Det är vad du tycker som är betydelsefull;)

2007-10-16 @ 16:23:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback