Fredag och Jultankar

Utedag, sista dagen på CBC..stallbesök och frysa häcken av sig.

Certifieringen igår gav ett tiotal nya coacher till östersund, CBM och CBE.

Listan på de nya Coacherna kommer snart på hemsidan för er som vill ha hjälp av supercoaher i bland annat Östersund.

På vägen hem fastnade jag vid denna vy...



Som i en saga...fantastiskt vackert!

Nu ska jag dricka mitt kaffe och packa mina ting, ikväll går resan söderöver och i morgon förmiddag är vi äntligen hemma igen.

Det blir en vecka med julstök, på ett mycket annorlunda vis!

Vi har inte flickorna hemma hos oss i år på självaste Julafton, det medför att ingen av oss vill vara hemma och då vi tydligen bara har släkt på ett håll numera så ska vi ha minijulafton någon gång i kommande vecka med den andra delen.

Naturligtvis är alla som vanligt alltid välkomna till oss, vi utesluter ingen. Helst i juletider där familjen är viktigast och barnen är de som ska föra traditionen vidare behöver vi vuxna se över våra egna dåliga sidor och se till att sammanföra varandra istället för att splittra varandra.

Alla ni som läser, och jag vet att ni är många, (Jag har läsarrekord vecka efter vecka) Hur tänker ni på julen?

Jag är nyfiken på vad det egentligen har formats till att bli för en tradition? Vad är det som är av vikt och vad är det ni ger vidare till era barn?

Edith bryr sig inte så mycket, hon skapar band med alla som är vänliga mot henne, hon lägger ansikten, röster och rörelser på minnet nu, hon samlar info om alla hon möter för att minnas till senare tillfällen, i de stunder jag studerar henne undrar jag över om hon egentligen lider av bristen på familj, och tänker...nej...såklart inte. Alla andra som bryr sig om henne är ju av vikt, det är de som lämnar avtryck i hennes lilla liv, Som Alla snälla tanter och i synnerhet Line, tant Anki och Tant Helena nu under dessa två veckor. Det sätter ju sina spår!

Alla barn behöver vuxna förebilder, alla barn mår bra av flera fina vuxna som bryr sig om barnet, även om det inte är dagligen så skapas kopplingar i tidig ålder, men Edith är lyckligt lottad med många ANDRA människor.

De tjejer som vuxit upp med och vant sig vid människor som sedan inte längre finns där, för de är det värre, här snackar vi alltså förlust!

Barns behov av vuxna är så långt längre viktigt än vad vi kan föreställa oss, det är deras hela trygghet.

Jag köpte en ny bok igår.

Den ramlade över mig.

Starbrow.

Jag är fullkomligt ovetande vad den handlar om men misstänker att det är spirituellt då det var i Helenas lokal jag hittade den, men den är på Engelska och Phuu...så svårt jag har att läsa Engelska böcker!

Den kändes viktig så den hamnade på köpelistan direkt.

En annan tanke jag har ...även idag...är beröringspunkter.

Alltså saker som sker som kopplingar i det nätverk vi lever som kallas LIV.

Har ni märkt av dem? känner ni till dem?

Det är OTROLIGT fashinerande när man börjar studera dem och bena upp dem.

Genom att känna till dem, följa upp dem,. förstå dem och acceptera dem som ett faktum ska vi nu i ett experiement finna vårt nya boende och det är så superspännande att göra det....inte bara tillsammans utan på ett medvetet sätt tillsammans.

Kommunikation.

I veckan som kommer ska jag och lilla Gos ha en Egodag, hon vet det inte än men det är på tiden och jag känner att jag saknar ihjäl mig efter henne, de växer så fort de där barnen, plötsligt är de vuxna och utflugna, då är det så dax att vilja umgås, då har de inte tid..med oss...och då får vi tillbaks allt vi gav dem.

Lycklig Fredag önskar jag ALLA!




Kommentarer
Postat av: Therese

Min fredag började inte så lysande (luciafirande på barnens dagis. Nova-li var tomte och satt i knät på en av fröknarna, gick jättebra.Hanna satt och "tjurade" utan luciakläder i vagnen. Hon blir nervös varje gång det är "något på gång" så i morse fick hon spelet igen (sist var när vi packade för hemresan i Mexico).

Blev trött på mig själv, hade jag förberett (som jag brukar), med att klä på henne "kläderna att ha under" redan igårkväll så hade allt gått så mkt smidigare (jag fick jobba ett par timmar igår så jag kunde vara ledig vid firandet idag).

Men men, jag ser det som att bara att fortsätta jobba med sig själv så man kan "tackla" såna här morgnar bättre ;)



Julen för mig är gemenskap. Har många som vill träffa mig/M och barnen, men vi har börjat ta det lugnare på jul så att de vi träffar hinner träffa oss ordentligt istället för att fara runt som tettingar. Bättre att åka till de som inte hanns med på jul, någon av de andra dagarna.



----



Fantastica var jätteduktig igår, red/åkte på henne för 3:e gången, i ridhuset :D

2008-12-12 @ 08:33:03
Postat av: Emelie

Trevlig fredag på dig med.

Vi firar jul som vanligt med våra kusiner, faster och hennes man. Farmor och farfar. Sen vår familj då.

Det är som min kusin sa en gång. Det blir liksom inte jul annars.

Med mina kusiner på mammas sida, så har min moster fixat istället för julklappar, en kusinkväll där vi gör nåt. Ex bowling eller så.

Fick bästa julklappen till första advent. En av våra katter kom hem. Hon har varit borta i fyra månader. I år känner jag mest för att umgås. Sen tycker jag det är kul att ge, när man hittar den perfekta presenten.

Håller med dig om det du skrev om barn och vuxna.

Postat av: M-L

Kan bara säga grattis till ett underbart bokval.

Har läst den ett par gånger. Fick den i handen som en gåva direkt från författaren. Jag tror du kommer få mycket rysningar och ståpäls, det fick jag. Det finns en efterföljare också.

Ha en underbar helg med bok och familj.

Kram/M-L

Ps: du skulle gilla han som har skrivit boken!

2008-12-12 @ 18:45:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback