Fibromyalgi

Jag glömmer från den ena gången till den andra.


Hur ont det kan göra.

Över 25 års erfarenhet av skärande brännande smärta...och så kan jag ändå förtränga det mellan gångerna.

Förklaringen som ges...

""Huvudsymtomen vid FMS är utbredd (generell) ständig värk i kroppen samt onormal kraftlöshet/trötthet. Många andra symtom är vanliga, t.ex. ofunktionell sömn, stelhet, huvudvärk, yrsel, domningar, magtarm-, andnings-, urinerings- och hjärtrytmrubbningar, feberkänsla, hud- och slemhinnesymtom, allergi, dimsyn samt neurokognitiva problem som närminnes- och koncentrationssvårigheter, ljud- och luktkänslighet liksom försämrad förmåga att sortera och värdera inkommande sinnesintryck - en oväntad telefonsignal eller ett besök på ett varuhus kan utlösa en påtaglig försämring med ökad värk, trötthet osv. ""


Är såklart mitt i prick.

Idag är en aj ont suck - dag.


Men denna dagen har ju också ett slut.


Imorgon är det Torsdag.

Denna dagen ....


Är fortfarande innan kaffet.

Har vi tur kommer solen fram några sekunder i alla fall. Även om jag har svårt att tro det just nu.

Det är såklart svårt för någon som inte känner till FMS varför man som person reagerar som man gör, ibland orkar man hur mkt som helst, ibland inte det minsta, på FMS föreningssida finns en lista som också är sådär mitt i prick:

Ofta påverkas fibromyalgiker av:


Väderväxlingar:
regn, kyla och blåst inverkar ofta negativt på fibromyalgiker. De flesta, men inte alla, mår bättre i värme.


Ängslan och oro:
Man påverkas när något oväntat inträffar.


Stress:
Hos många ökar både värk och trötthet om de utsätts för någon typ av psykisk press


Statisk belastning
: Det kan vara oerhört tröttande att bära saker, även om de är lätta.


Repetiva arbeten:
Att ofta upprepa en rörelse kan vara mycket svårt, till exempel hänga tvätt, skala potatis eller plocka ur diskmaskinen.


Fysiska aktiviteter:
Hård fysisk aktivitet inverkar mycket negativt på fibromyalgiker.


Vardagliga sysslor som för den friska är enkla att utföra kan vara oöverstigliga för en person med fibromyalgi.



Tänk så många gånger jag blivit missuppfattad i mitt liv, för att det är så svårt att förklara varför, varför och åter igen varför man kan en sak en dag men en annan dag går allt åt pipsvängen.


För mig är det så att jag kan mobilisera mina krafter, de resurser jag ligger på och utföra något mkt ansträngande en kortare stund eller period, men när jag känner att energin eller orken börjar ta slut så MÅSTE jag avsluta annars tar jag på resurser som inte existerar och då garanterar jag mig själv, svår smärta och HÖG irritabelt-tilstånd.

Detta lär man sig att hantera och att styra, därför är saker man VILL göra så mkt enklare att utföra, vilket kan synas som om man bara väljer de sakerna för att man är bekväm.

Likaså förändrade dags-situationer, när saker inte går enligt planen, när det bestäms nya saker eller saker som bestämts avbokas. Det ingår inte i vad jag kan hantera, även om jag jobbar hårt på det. Det hamnar högt på min Irritabel-lista och över de saker som jag måste jobba mkt hårt med för att klara av, om jag ens kan..klara av förändringar. Det tar år ibland att smälta sådant som hastigt ändrats...jag måste helt enkelt ha en invänjingsperiod i allt.



Inte lätt som sagt att förklara, det låter mest som om man vill bortförklara sig och att man är dum och lat, sur och grinig, bekväm och kontrollerande.

Må så vara.

Och i allt detta ligger det en sorg. latent som en smetig grå smutsig filt. Ledsamhet över att inte kunna vara vanlig, "Som alla andra" och ha en fungerande kropp som bara lyder och gör.

Mental träning, frisk luft, solarium, små doser av träning och mkt värme, närhet och vänlighet, det räcker långt.


Nu är det dax för en kopp kaffe till. Sen får vi se vad denna dagen kan tänkas bjuda på. Ledsamheten kanske tunnas ut så småningom.












 


Kommentarer
Postat av: Wynja

Åh,så Du har oxå fibro,,,det är så många nu! O som Du skriver,hur förklarar man? Själv sitter jag i dag med svullna, värkande händer, fötter som känns som apelsiner,,,,bara för jag var tvungen bära massor i flytten i helgen. Nej, jag HADE hjälp, men jag har så svårt bara stå o se på,,VILL ju jag oxå! Har beställt tid till fotvård som LYX för mina fötter o min SJÄL :) Skickar Dig en värmande Kram o Ljusa Tankar//Wynja

Postat av: Mie

Aj.

Sitter här själv med värk i kroppen...

Hjälper det med Bamseplåster?

Kram.

2008-10-08 @ 10:27:33
Postat av: Camilla Nilsson Östersund

Vet precis vad du pratar om..men så fort man mår bra så glömmer man bort hur det var alldeles nyss, när allt var bara elände..Och man orkar aldrig prata om hur det är, för väldigt få förstår.

Kram

2008-10-08 @ 13:41:32
Postat av: Emelie

en kram skickad till dig och hoppas att det lättar till imorgon.

2008-10-08 @ 14:17:44
URL: http://petracharlotte.blogg.se/
Postat av: Therese

Jag har många många gånger undrat (och undrar) om jag har fibromyalgi. Har många av symptomen, men inte "tillräckligt mkt", tror jag. Min mormor har fibro..



kram

2008-10-08 @ 21:03:56
Postat av: Anonym

Vad är man om man har riktigt ont men saknar diagnos? Läkarna konstaterar att man är frisk, men själv vet man att friskhet är inte att näst intill alltid ha ont.

Nä, det är en knasig situation; Antingen får man vara lyckligt frisk eller oturligt nog sjuk, men med en diagnos och en möjlighet till konkret behandling. Känns inte bra att hamna i mitten.

Fibromyalgi och Kronisk Trötthet diagnoser jag är lyckligt lottad att inte ha. Jag ska vara lycklig jag!

2008-10-08 @ 21:51:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback