Gott exempel

Det finns ett uttryck som används flitigt av gemene man.

"Att föregå med gott exempel"

Om man vill att något ska vara på ett visst vis kan man påverka situationen genom att föregå med gott exempel.

Lär vi egentligen oss från början vad det egentligen innebär?

Ungefär som den omformulerade frasen, "Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus"

Förstår ni vad de egentligen betyder eller använder ni er av frasen för att det socialt passar in här och nu?


och så dagens fråga förstås...



Föregår ni med gott exempel?







Kommentarer
Postat av: Jenny

Jao, jo, det tror jag att jag gör :) (fast jag är lite blond)

2008-09-02 @ 07:52:04
Postat av: Marie

Ja, jag tycker nog det. Det handlar om respekt - genom att respektera andra, kan jag förvänta mig (och i viss mån ställa krav på) att andra skall respektera mig...



Min mammas farfar var en riktig spjuver, som myntade en hel del egna uttryck - ett av mina favoriter är (vilket är användbart i fall där folk är extremt egoistiska!)



"Unna väl din nästa, men tag själv först det bästa!"

2008-09-03 @ 09:19:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback