Promme och Jag

Som liten hästtjej har man ju sina drömmar, och jag var inget undantag.

I mina drömmar fanns en gul hingst och en svart hingst samt ett gult avelssto, dessa var jag så starkt övertygade om att de skulle finnas i mitt liv, så ja, jag hade blivit mycket förvånad om det inte hade blivit så.

I utkanten av tankarna fanns också ett brunt sto att rida på och ett fuxfärgat sto till barnen.

Är det inte konstigt-eller kanske inte- Hur det då kan bli.

Den gula hingsten är någon vi alla känner till, ingen har väl undgått att faschineras av jordens vackraste häst...Kung Midas...

Han bor nu med mina goda vänner och har spenderat ett par år i Österrike, men är nu på väg tillbaka till Sverige, Lycka!

Det gula stoet, Fantastica, är symbolen för så mycket, kärlek, möten, socialt umgänge, vänskap, litenhet, storhet....Hon är helt enketl Fantastisk! Therese, jag avundas dig med glädje för att du ska få utforska denna damens innersta, hon är av guld gjord!

Trollfuxa kom, fanns, åkte, det gör fortfarande för ont för att tala om henne.

Som den där drömmen man har som barn då, den där sagan som spelas upp i ditt huvud och skapar scenarion som om, om du har tur, även utspelar sig på utsidan, ja så var det med Promme.

Den svarta hingsten, allas dröm, och den drömmen blev sann.

Jag var i chock en längre tid efter beskedet att han skulle komma till Sverige, han skulle få leva sitt liv här!

Många avundsjuka bittra tungor talade, varför just han, varför just hon?

Jag var bara i ett lyckorus, då jag från första sekund när jag la mina ögon på honom för flera år sedan föll pladask, i hjärtat var han min direkt.

Nu efter några år kan jag äntligen se det, hans ro i ögonen, hans vilja att leva och hans totala avsaknad av stress idag gör honom till den drömhäst som jag faktiskt alltid drömt om.

Han är rolig, jo, han har humor, han är snäll som en bebis och busig som en jobbig som en trulig tonåring, men hjärtat har han alltid med sig och idag, med sitt lugn kan han verkligen visa sitt rätta jag. Han har verkligen landat.

Att svarta hingsten med sin karaktär som gick till världshistorien idag är en sävlig valack, det gör inte saken sämre för mig, för oss, då jag i mitt liv gärna umgås med sävliga hästar med lugn och harmoni.

Jag tror ingen skulle känna igen honom och jag tror att ingen trodde, att han kunde må så bra i sig själv som han gör, denna individ som ofta varit så missförstådd.

Det roliga är, om man nu kan säga så, är att det var han som blev kvar till slut, han som steg upp på och behöll tronen, tänk, jag tror han visste det så väl från början. Hans plats var helt enkelt självskriven.

Drama, det är en dramatisk herre, även som sävlig valack behöver han sin kontinuerliga uppmärksamhet. Får han inte det ser han till att få det. Alla som känner honom vet precis vad jag menar, häst eller vad? Ja kanske inte helt, där bakom den långa pannluggen döljer sig ett djup jag tror att ingen kan förstå.

Om man ser livet och saker, situationer i livet från det perspektiv att allt redan är planerat och att djuren har full koll på vad som sker, ja då undrar jag över den här finurliga herres intentioner, om hans livsplan, vad nästa steg är..

Han är en läromästare av en klass jag inte kan beskriva, gör du fel med honom...märker du det om man säger så *skratta*

En annan sak, och den egentliga tanken med mina ord idag, är djup och eftertänksamt.

Vi gör en övning på några kurser där deltagarna får beskriva sitt älsklingsdjur eller det djur som står närmst rent socialt, med tre ord.

Om jag ska beskriva Promme med tre ord blir det: Stark, modig och ensam.

Övningen i sig är ganska enkel men strukturen och meningen är väldigt genomträngande.

När du beskriver ditt djur med de tre första orden som poppar upp i ditt huvud så beskriver du också DIG SJÄLV i allra högsta grad.

Poff. Som en stjärnsmäll.

Stark, modig och ensam.

Och helt plötsligt vände hela texten till att handla om något helt annat. Nämligen den djupa kontakten mellan djur och människor, samt den yttre och inre speglingen som alltid är så högaktuell i de umgängen vi har.

Dessa förmågor, kvaliteter eller tillstånd dessa tre ord representerar är också de förmågor, kvaliteter och tillstånd som du smittar av dig av till din nästa, och till de du möter.

I våra sociala umgängen är det en ren miljöfaktor, vi härmar varandra och tar del av varandras göranden och kännanden.


Så, dagens fråga...


Om du skulle beskriva ditt närmsta djur med tre ord, vilka skulle det bli?






Kommentarer
Postat av: Jenny

otroligt fint skrivet:)

Postat av: Wynja

Lojal. Kärleksfull. Väktare. Min egen gosefia Jena, hund :) Ljus//Wynja

2008-09-25 @ 08:47:26
URL: http://www.wynja.dinstudio.se
Postat av: Therese

Egenvärde, Omtänksam, Utstrålning







Jag får jobba på mitt "egenvärde"/självkänsla.. ;)

2008-09-25 @ 10:28:35
Postat av: Maria

Stark, klok och tröstare/uppfostrare.

2008-09-25 @ 11:55:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback