Samtal

Jag har talat med en vettig person ikväll. Det blev mkt sagt och jag fick många insikter. Insikter som jag redan visste om men som försärktes rejält i en kombination av samtal och funderingar.

Man är aldrig ensam om något.

Inte ens om man är ensam så är man ensam om något.

Om jag har en dispyt med en person så är det en kraft från två olika håll. Alltså. Slutsats. det är aldrig ens fel att två träter. Såklart, det visste vi redan..men hur ser det ut bakom den där klyschan egentligen?

Är det sant?

Slutsatsen måste ändå bli som följer..

Man är aldrig ensam om något.

Antingen koordinerar man någon eller så låter man sig koordinaeras av någon. Eller några.

Hårda ord koordinerar en ofta i en riktning först neråt, energimässigt, sen som en katapult rakt emot den som slängde de hårda orden och så är dispyten ett faktum.

När man hämtar energi nerifrån så är den ofta djup, avgrundsdjup och smutsig, den energin består av sådant vi slängt på komposten men som inte hunnit transformeras till näring än.

Bättre vore att sikta på blommorna och ge beröm istället, lyft istället för att sänk..

NÅGOT VI ALLA borde lära oss.

Så. Vi är aldrig ensamma om något, det finns alltid fler inblandade, minst en inblandad till när en dispyt uppstår.

Om dispyten visar sig vara grundad från minst, det ena hållet på en lögn, alltså något som blir sagt om den ena personen som inte är sant, ja då är man genast där igen, rakt ner i dyngan och så bygger man plötsligt en "sanning" på "fakta" direkt från dyngan, vad månde det bli för konklusion av det?


DYNGA.

I samtal.

Håll dig till FAKTA, saker och ting som du VET inte som du TROR dig veta är sant.

Håll dig lugn

Andas djupt, försök se personen framför dig i ett ljusare ljus än vad du egentligen ser.

(Om man är arg så ser man allt lite mörkare, hur ljust det än är)

VET och TA REDA PÅ om ÄMNET som talas om är exakt så som du fått för dig INNAN du börjar bygga vidare på det, ...jag menar..det känns jävligt onödigt att bygga på en lögn som ändå bara ger dynga?

Ha ambitionen att alltid tala sanning, utgå ifrån fakta och vill, vill vill, se den du talar med ljusare än vad du gör.


Samt inse att det är

ALDRIG ENS FEL för du är ALDRIG ensam!



Något kan gå fel, allt går att diskutera, i alla fall till en punkt, tills man tar ett annat beslut..men då har man i alla fall tagit det beslutet och det är ju skönt i sig.


LÄTTNAD


och ganska intressant faktiskt...när man upptäcker..

ATT JAG ÄR VERKLIGEN INTE ENSAM!!!



:-)




Kommentarer
Postat av: kats

Det är mkt viktigt att hålla sig lugn i ett gräl... så länge man är lugn så slipper man få reptilhjärna som jag kallar en person som står och är förbannat och skriker... Är man lugn får man behålla förståndet, den verbala förmågan, man kan tänka klart och man slipper ångra icke så genomtänkta ord...

Det är min stora styrka att behålla lugnet, det har blivit en sport för mig att bli så lugn som möjligt... jag tänker bra och jag tar inte åt mig av en som har en hjärna som är lika stor som en reptil:o)suger heller inte lika mkt energi ur mig...

må så gott

2009-04-09 @ 22:37:10
Postat av: Jenny

Kloka ord! Så rätt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback