Där. är inte här.

Ett annat land.


Ett annat land i landet som är en ö delad av kultur, historia, religion, politik och byråkrati.


Vi har varit på en fantastiskt intressant resa idag. Famagusta ligger på kusten och lyder idag under Turkiskt styre. Alltså, det är Turkiet man träder in i när man går över gränsen.


"Vi ska över" Sa Simon och så gjorde vi, över gränskontrollen och de 3-4 km in till själva staden. En märklig känsla, som ett historiskt vingslag, här, där allt stått stilla sedan 1974.


Nästan hela vägen in så kom det en Taxi som Simon stoppade, det var en fullträff. Chauffören tog oss med på en mini-rundtur där vi fick se och studera en bit av utsidan av den sedan länge stängda delen av staden. Allting sägs vara orört där inne i semesterparadiset sen ockupationen 1974. Sanslöst.


Vi gick en bit längs stranden som då en gång för länge sedan var en charterpärla, idag en spökstad. Vilken strand! Vilka hotell! Bombade, döda, skelett.


Efteråt fick vi åka innanför ringmuren till den gamla delen av staden och lagom till ölen i ca: 25 underbara solgrader blev vi omringade av utropet från minareten precis i närheten. Varmt, skönt, tjock myllrande kultur, känsla, historia.


50 minuters taxiresa hemåt till engelska puben, toast och sen ramla i säng en stund med en god bok. Så mycket möjligheter till vila, så mycket lugn, så mycket avkoppling. Kroppen är i chock. Jag skulle kunna sova dygnet runt. Minst.


Kanske åker vi tillbaka till Famagusta i morgon, för att gå runt innanför ringmuren i den gamla staden, jag har svårt att tro att vi kan hålla oss därifrån, trots att det är vår sista dag här på ön. Om inget annat är jag ganska övertygad om något jag inte trodde jag skulle skriva för några dagar sedan .. Jag kan tänka mig att åka tillbaka! Famagusta gav mig något fint och värdefullt. Jag blev mer än nyfiken på vad det mer kan ge.


Så..då har man varit i Turkiet också.






Kommentarer
Postat av: Therese

Det låter som en trevlig dag :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback